30.11.12

όταν οι ποιητές προβάλλουν αντίσταση


Στην Ελλάδα τα «δελτία ειδήσεων» μόνο δελτία ειδήσεων δεν είναι. Προσφέρουν άπλετα προπαγάνδα και προσπαθούν να επιβάλλουν την «4η εξουσία» σε πολίτες και πολιτικούς, χρησιμοποιώντας την παραπληροφόρηση και την καλλιέργεια φόβου για τους πρώτους (αλήθεια η τρομοκρατία -πέρα από τη χρήση των όπλων- σε τί διαφέρει;) και τους ποικίλους εκβιασμούς προς τους δεύτερους. Έχουν καταφέρει να πείσουν τη μεγαλύτερη μερίδα του πληθυσμού πως κάθε μέρα που ξημερώνει επίκειται η κατάρρευση του σύμπαντος, της καθημερινής τους ζωής όπως την ήξεραν, της προσωπικής τους (εικονικής) ευτυχίας. Και στο καπάκι, προβάλλουν ως «σωτήρες» τα «τέρατα της δημοσιογραφίας» (πραγματικά τέρατα, ανθρωποφάγα) και όποια πρόσωπα -πολιτικά, καλλιτεχνικά ή της διανόησης- θεωρούν τα ίδια ότι παρέχουν τα εχέγγυα για την επίτευξη των σκοπών τους.
Όποιος έχει έστω και βραχεία μνήμη, μπορεί να διακρίνει τη διχαλωτή γλώσσα όχι μόνο των πολιτικών (αυτή άλλωστε φροντίζουν τα ΜΜΕ να μας την υπενθυμίζουν) αλλά και όλων όσων χειρίζονται το παιχνίδι εξουσίας του Τύπου σε κάθε του μορφή. Κάποτε είχαμε τη μονοδιάστατη προπαγάνδα των κρατικών ραδιοφώνου και τηλεόρασης. Και όπως το μικρό τρανζίστορ με το βραχνό ηχείο αντικαταστάθηκε από το dolby surround, έτσι περάσαμε και στην πολυφωνική ορχήστρα του ραδιοτηλεοπτικού πλουραλισμού που μπορεί κάποιες φορές να μοιάζει ότι αρθρώνει διαφορετικές φωνές, στην ουσία όμως εκτελεί τις γραμμές μιας πολύ καλά ενορχηστρωμένης παρτιτούρας.
Αυτός είναι και ο λόγος που προσωπικά έχω σταματήσει αρκετά χρόνια να βλέπω τηλεόραση, και ειδικά τα δελτία ειδήσεων. Όσοι μένουν προσηλωμένοι στην έτοιμη τροφή που τους παρέχει αυτό το νέο κατεστημένο, ζουν άμεσα το αποτέλεσμα στο πετσί τους: ανασφάλεια, απελπισία, αδυναμία για λήψη πρωτοβουλιών, έλλειψη κριτικής, απεγνωσμένη αναμονή για βοήθεια από τους απ' έξω.  Ο Μεσαίωνας δηλαδή του φόβου και της έλλειψης αληθινής ενημέρωσης σε όλο του το μεγαλείο, σε πιο γκλάμουρ, μεταμοντέρνα έκδοση. Κι αν τότε η σύγχυση βρισκόταν στην έλλειψη, ενώ σήμερα έγκειται στη Βαβέλ της (παρα)πληροφόρησης, δεν έχει καμία σημασία, μιας που το αποτέλεσμα είναι κοινό. 
Η πληροφορία, η Είδηση, η αλήθεια υπάρχει. Θέλει όμως ψάξιμο, θέλει κριτική σκέψη, θέλει χρόνο και κόπο. Μάθαμε όμως -και επαναπαυόμαστε- στις έτοιμες λύσεις, σε ό,τι θα καταναλώσουμε άκοπα και φτηνά. Την αδυναμία μας αυτή εκμεταλλεύονται ανέκαθεν, γιατί γνωρίζουν ότι η δύναμή μας έγκειται στην ελευθερία της σκέψης και της βούλησης.
Η Δημοκρατία, η συνεργασία σε κάθε επίπεδο και συνεπακόλουθα η προαγωγή του πνευματικού και βιοτικού επιπέδου είναι μια διαρκής άσκηση ελευθερίας. Η κρίσεις (δεν εξαιρείται η παρούσα ελληνική οικονομική κρίση) προέρχονται πάντα από την παραίτηση των πολλών από το συστατικό που τους κάνει ισχυρούς και ζωντανούς, δηλαδή από τη σκέψη,  τη δημιουργικότητα, την παραγωγή έργου, την άρθρωση λόγου.
Προσπαθούν να μας πείσουν ότι η κρίση θα λυθεί με αντεστραμμένα καταναλωτικά μέσα: θα καταναλώσουν οι λίγοι ισχυροί ό,τι διαθέτουμε όλοι μας. Και μετά; Μετά θα παραδεχτούν ότι η μέθοδος δεν είχε αποτέλεσμα και θα την επαναλάβουν πιο έντονα. Ατέρμονος κύκλος. 
Η λύση δεν βρίσκεται στην κατανάλωση, αλλά στην παραγωγή. Η ευημερία τόσο του πνεύματος όσο και της οικονομίας είναι προϊόν εργασίας. Μας στερούν καθημερινά τη δυνατότητα να εργαστούμε; Μας προσφέρουν άρα περισσότερο χρόνο για σκέψη και για δράσεις που βρίσκονται έξω από την καλοκουρδισμένη μηχανή τους, που αν πάψουμε να τροφοδοτούμε θα καταρεύσει σαν χάρτινος πύργος.

Αφορμή για τα παραπάνω μου δόθηκε ακούγοντας ένα γαλλικό τραγούδι που γράφτηκε το 2007. Οι ποιητές ανησυχούν, προβάλλουν αντίσταση, γράφουν τραγούδια και μας προσφέρουν τροφή για σκέψη. Ευτυχώς! το ξέρω πως κι εδώ υπάρχουν ποιητές, άνθρωποι που σκέφτονται, που γράφουν, που αντιδρούν. Είναι καιρός να ενώσουν τις φωνές τους, για να δώσουν σε όλους όχι απλά ελπίδα, αλλά το έναυσμα για να προβάλλουν αντίσταση. Η αντίσταση δεν απαιτεί βία, η ύπαρξή μας και μόνο αρκεί για να καταβάλλει τα τέρατα των μίντια και της πολιτικής. Αρκεί να καταστήσουμε σαφή την παρουσία μας και να πούμε «Είμαι εδώ!»

Μέχρι τότε, απολαύστε τους στίχους και τη μουσική.




Je suis un homme de cro-magnon
--- είμαι ένας άνθρωπος των σπηλαίων
Je suis un singe ou un poisson
--- είμαι ένας πίθηκος ή ένα ψάρι
Sur la terre, en toute saison
--- πάνω στη γη, κάθε εποχή
Moi je tourne en rond, je tourne en rond
--- Εγώ γυρίζω, εγώ γυρίζω

Je suis un seul puis des millions
--- είμαι μονάχος, κι έπειτα εκατομμύρια
Je suis un homme au coeur de lion
--- είμαι ένας άνθρωπος με καρδιά λιονταριού
A la guerre, en toute saison
--- στη μάχη, σε κάθε εποχή
Moi je tourne en rond, je tourne en rond
--- Εγώ γυρίζω, εγώ γυρίζω

Je suis un homme plein d'ambitions
--- είμαι ένας άνθρωπος γεμάτος φιλοδοξίες
Belle voiture et belle maison
---  (με) ωραίο σπίτι, ωραίο αμάξι
Dans la chambre, dans le salon
--- στην κρεβατοκάμαρα, στο καθιστικό
Moi je tourne en rond, je tourne en rond
--- Εγώ γυρίζω, εγώ γυρίζω

Je fais l'amour et la révolution
--- κάνω έρωτα και επανάσταση
Je fais le tour de la question
--- αναλύω σφαιρικά το ζήτημα
J'avance, avance à reculons
--- πάω μπροστά, μπροστά οπισθοχωρώντας
Oui je tourne en rond, je tourne en rond
--- Ναι, εγώ γυρίζω, εγώ γυρίζω

Tu vois, j'suis pas un homme
--- βλέπεις, δεν είμαι ένας άνθρωπος
Je suis lφτερούγισμα,e roi de l'illusion
--- είμαι ο βασιλιάς της αυταπάτης
Au fond qu'on me pardonne
--- που κατά βάθος με συγχωρούν
Je suis le roi, le roi des cons
--- είμαι ο βασιλιάς, ο βασιλιάς των ηλιθίων

J'ai fait le monde à ma façon
--- φτιάχνω τον κόσμο με τον δικό μου τρόπο
Coulé dans l'or et le béton
--- τίγκα στο χρυσό και στο μπετό
Corps en cage et coeur en prison
--- σώμα στο κλουβί και καρδιά στη φυλακή
Moi je tourne en rond, je tourne en rond
--- Εγώ γυρίζω, εγώ γυρίζω

Assis deφτερούγισμα,vant ma télévision
--- καθιστός μπροστά στην τηλεόρασή μου
Je suis de l'homme la négation
--- είμαι η άρνηση του ανθρώπου
Pur produit de consommation
--- γνήσιο προϊόν της κατανάλωσης
Mais mon compte est bon, mon compte est bon
--- αλλά ο λογαριασμός μου είναι καλός, ο λογαριασμός μου είναι καλός

Tu vois, j'suis pas un homme
--- βλέπεις, δεν είμαι ένας άνθρωπος
Je suis le roi de l'illusion
--- είμαι ο βασιλιάς της ψευδαίσθησης
Au fond qu'on me pardonne
--- κατά βάθος ας με συγχωρούν
Je suis le roi, le roi des cons
--- είμαι ο βασιλιάς, ο βασιλιάς των ηλιθίων

C'est moi le maître du feu, le maître du jeu
--- είμαι εγώ ο άρχοντας της φωτιάς, ο κυρίαρχος του παιχνιδιού
Le maître du monde, et vois ce que j'en ai fait
--- ο κύριος του κόσμου, και βλέπεις τι έχω κάνει
Une terre glacée, une terre brûlée
--- μια γη παγωμένη, μια γη καμμένη
La terre des hommes que les hommes abandonnent!
--- η γη των ανθρώπων, που την εγκαταλείπουν οι άνθρωποι!

Je suis un homme au pied du mur
--- είμαι ένας άνθρωπος με την πλάτη στον τοίχο
Comme une erreur de la nature
--- σαν ένα λάθος της φύσης
Sur la terre, sans d'autres raisons
--- πάνω στη γη, χωρίς αιτία
Moi je tourne en rond, je tourne en rond
---- εγώ γυρίζω, εγώ γυρίζω

Je suis un homme et je mesure
--- είμαι ένας άνθρωπος και μετράω
Toute l'horreur de ma nature
--- όλο τον τρόμο της φύσης μου
Pour ma peine, ma punition
--- για ποινή, για τιμωρία μου
Moi je tourne en rond, je trourne en rond
--- εγώ γυρίζω, εγώ γυρίζω

Δεν υπάρχουν σχόλια: